Portal Infomasi Hartanah No 1 Di Johor

Kembali Ke

Senarai

Soalan Yang Anda Kena Tanya Semasa View Rumah.

Read Time : 2 minutes

Kami percaya ada dari kalangan anda yang pening tentang soalan apakah yang perlu ditanya semasa semasa sesi “viewing” sesebuah rumah sebelum beli.

Untuk tak peningkan anda semua, kami dah senaraikan berberapa contoh soalan penting di bawah ni.

Jom kita tengok satu persatu.

Soalan yang paling penting untuk ditanya.

Dari soalan ini anda boleh mengetahui kadar keseriusan pemilik rumah untuk menjual rumahnya.

Selain itu anda mungkin juga boleh kenalpasti sebab-sebab negatif jualan seperti  kadar jenayah tinggi, faktor kejiranan dan sebagainya.

Dalam hal ini, Anda juga galakkan untuk melakukan sedikit usaha dengan bertanya sendiri dengan mereka yang tinggal di sekitar kawasan berkenaan.

Kos penjagaan rumah yang agak lama biasanya lebih banyak berbanding rumah baru.

Jadi, dari soalan ni anda boleh agak banyak atau tak, nak keluar duit untuk kerja-kerja pembaikian.

Kos penjagaan rumah yang agak lama biasanya lebih banyak berbanding rumah baru.

Jadi, dari soalan ni anda boleh agak banyak atau tak, nak keluar duit untuk kerja-kerja pembaikian.

Bila dah tahu harga pasaran barulah senang anda nak buat keputusan. Jika dalam beberapa tahun ni harga memang turun, mungkin sesuai untuk anda beli rumah kediaman untuk tinggal sendiri & sebaliknya jika untuk pembelian rumah bagi tujuan pelaburan.

Soalan ni penting supaya anda dapat conggak akan potensi pulangan pelaburan hartanah anda dimasa akan datang hasil daripada pembelian sekarang.

Jika ada sebarang kerosakan boleh tanya ejen untuk runding dengan tuan rumah agar bake kerosakan. Jika tak boleh boleh mrunding dengan tuan rumah untuk turunkan harga pada harga jualan yang rational & lebih rendah. Ini penting supaya ianya dapat mengurangkan sedikit bebanan kos baik pulih kerosakan. 

Penting sebab takut-takut rumah yang anda dah minta tu terjatuh kat tangan orang lain.

So, dari sini anda boleh buat satu tawaran yang lebih baik berbanding individu sebelum ni.

Soalan ni penting supaya anda dapat buat persediaan yang sepatutnya sebelum memasuki rumah. Sekiranya tuan rumah ada menyertakan sebarang bentuk pemberian seperti perabot, anda dinasihatkan untuk meminta ejen untuk menyenaraikan maklumat tersebut dalam Borang Tawaran Membeli & dan seterusnya ketika penyediaan Perjanjian Jual Beli (SPA) kelak.

Soalan ni penting supaya anda mendapat gambaran kawasan sekitar  jika anda membelinya kelak sesuai dengan keperluan anda.

Sesebuah rumah yang mempunyai satu laluan masuk terutamanya dikawasan yang mempunyai beratus buah rumah boleh memberi implikasi tertentu.

Implikasinya bila berlaku situasi penutupan sementara jalan pada satu-satu masa atau pun situasi pada waktu kemuncak boleh menyebabkan berlakunya kesesakan yang teruk 

Penutup

Semoga perkongsian contoh -contoh soalan diatas dapat membantu anda dalam proses pembelian rumah dimasa akan datang.

"Jom bantu saya kongsikan maklumat ini supaya dapat membantu kenalan yang memerlukan panduan penting berkaitan persediaan dalam pembelian rumah "
Roslin
Real Estate Negotiator
Kongsi di Facebook
Kongsi di WhatsApp

Hubungi Kami

13-14, Austin 18 Versatile Business Suites, Jalan Austin Perdana 3, Taman Austin Perdana, 81100 Johor Bahru, Johor
© jauharproperty